• Хлопчик із сім’єю приїхали з Ізраїлю, і йому складно дається навчання тому, що не володіє добре українською мовою. Чи може він розраховувати на індивідуальну програму розвитку?

На сьогодні індивідуальна програма розвитку складається лише для дітей з порушеннями розвитку/особливими освітніми потребами, які визначаються під час проходження дитиною комплексної оцінки розвитку дитини.

  • Які документи мають надавати батьки в ІРЦ для здійснення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини?

Первинний прийом батьків (одного з батьків) або законних представників дитини проводить директор інклюзивно-ресурсного центру, або уповноважені ним працівники.

Ознайомитись з  переліком документів, які необхідні для ІРЦ, батьки можуть в мережі інтернет, в телефонному зв’язку з ІРЦ, при зверненні безпосередньо до ІРЦ.

Основні документи:

  • документ, що посвідчує особу батьків (одного з батьків) або законних представників;
  • свідоцтво про народження дитини;
  • індивідуальна програма реабілітації дитини з інвалідністю (у разі інвалідності дитини);
  • форми первинної облікової документації № 112/0 “Історія розвитку дитини” ( медична картка, в якій  вказується анамнез розвитку дитини, та записи вузьких спеціалістів);
  •    ( у разі потреби – довідки від психіатра)

 У разі, коли дитина з особливими освітніми потребами здобуває дошкільну або загальну середню освіту, до заяви можуть додаватися:

  • психолого-педагогічна характеристика дитини із зазначенням динаміки та якості засвоєння знань під час навчання, підготовлена відповідним педагогічним працівником та затверджена керівником відповідного закладу освіти;
  • зошити з рідної мови, математики, результати навчальних досягнень (для дітей, які здобувають загальну середню освіту), малюнки;
  •   документи щодо додаткових обстежень дитини.

У разі, коли дитині з особливими освітніми потребами вже надавались психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги, до інклюзивно-ресурсного центру подаються:

  • попередні рекомендації щодо проведення комплексної оцінки розвитку дитини;
  • висновок відповідних фахівців щодо результатів надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг із зазначенням динаміки розвитку дитини згідно з індивідуальною програмою розвитку.

На прийомі в ІРЦ батьки (один з батьків) або законні представники дитини подають письмову  заяву щодо проведення комплексної психолого-педагогічної  оцінки розвитку дитини, а також письмову згоду на обробку персональних даних дитини (відповідно до вказаних форм).

При досягненні дітьми 16-18 років, вони особисто подають заяву щодо проведення комплексної психолого-педагогічної  оцінки їх розвитку, а також письмову згоду на обробку своїх персональних даних (відповідно до вказаних форм).

На  прийомі документів, директор або уповноважений фахівець ІРЦ, при бесіді з батьками з’ясовує питання щодо п.п.1,2,3 Висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини

 п.1 – загальні дані про дитину;

п. 2  – дані про сім’ю дитини, батьків (одного з батьків) або законних представників, братів, сестер);

п.3 – умови виховання в сім’ї, відносини між членами сім’ї.

Визначають час та дати проведення  комплексної оцінки розвитку дитини.

  • У яких випадках проводиться комплексна психолого-педагогічна оцінка розвитку дитини 6-річного віку?
  • Комплексна оцінка дітей 6-ти річного віку проводиться, якщо батьки планують віддавати їх у школу (спеціальну чи інклюзивну).
  • Якщо раніше вони отримали витяг ПМПК, термін дії якого завершується.
  • Відповідно до п.11 Положення про інклюзивно-ресурсний центр первинний прийом батьків проводить директор або інші уповноважені ним працівники.
  • Під час прийому, в бесіді з батьками  детально з’ясовується причина звернення, які питання викликають занепокоєння у батьків, хто їм порадив звернутися в ІРЦ. Надається повна консультація і спільно з батьками вирішується потреба проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини. 
  • Чи можна проводити комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дітей 2-охрічного віку, які йдуть в групи раннього віку спеціальних дошкільних закладів?
  • З 2-х річного віку в спеціальні дошкільні заклади приймаються діти з порушенням слуху, порушеннями зору, заїкуватістю, порушеннями опорно-рухового апарату. Якщо дитині на 1 вересня виповнюється 2 роки, то відповідно до необхідних показань (аудіограма, заключення офтальмолога, ортопеда) фахівцями ІРЦ проводиться комплексна психолого-педагогічна оцінка розвитку дитини.
  • Якими є строки дії Висновку комплексної оцінки розвитку дитини, нормативні підстави ?
  • В нормативних документахце питання не визначено. Проте, з досвіду роботи з дітьми з особливими освітніми потребами вважаємо, якщо батьки дитини не скористалися Висновком протягом року, він втрачає свою правову підставу. Адже протягом року відбулися зміни в розвитку дитини і для більш точних, необхідних рекомендацій щодо освітньої програми, надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг відповідно до потенційних можливостей дитини, визначення оптимального освітнього маршруту соціалізації в суспільство, доречно повторно провести комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку в інклюзивно-ресурсному центрі. Батьки отримають від фахівців ІРЦ кваліфіковані поради та рекомендації.
  • Чи є якась відмінність у формуванні Висновку комплексної оцінки розвитку дитини дошкільного віку, яка за направленням районного управління освіти  буде перебувати в спеціальному закладі дошкільної освіти?
  • Комплексна психолого-педагогічна оцінка розвитку дитини та оформлення Висновку проводиться відповідно до вимог, незалежно від того, який заклад освіти оберуть батьки: чи це буде спеціальний дошкільний заклад, спеціальна чи інклюзивна група дошкільного закладу освіти.
  • У процесі спілкування з фахівцями ІРЦ, було підняте питання, що не завжди один педагогічний працівник одночасно може працювати з дитиною і фіксувати результати виконання того чи іншого завдання – адже діти різні.
  • Під час проведення оцінки психолого-педагогічного розвитку (оцінка фізичного розвитку, оцінка мовленнєвого розвитку, оцінка емоційно-вольової сфери, оцінка когнітивної сфери, оцінка освітньої діяльності) доречна присутність двох педагогів. Один педагог здійснює безпосереднє спілкування з дитиною, співпрацює з нею, другий педагог фіксує результати. Така співпраця дасть можливість педагогу, що працює з дитиною, не відволікатися на фіксацію результатів і не втратити контакту з дитиною. Проте, це лише порада, а не вказівка до виконання!