У 2017 році Законом України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами передбачені видатки в обсязі 209458,3 тис. гривень.
Порядок та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 14.02.2017 № 88.
Протягом 2011-2017 років мережа інтернатних закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, суттєво зменшилася. Зокрема, кількість дитячих будинків зменшилася на 67 відсотків та шкіл-інтернатів для дітей зазначеної категорії – на 86 відсотків.
Порівняно з 2015/2016 навчальним роком на 5,1 відсотка (з 276 до 262) зменшилася кількість спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів та кількість учнів у них (з 32,6 тис. до 31,7 тис.).
Натомість на 22,4 відсотка збільшилася мережа навчальних закладів для дітей зі складними порушеннями розвитку (навчально-реабілітаційних центрів) та відповідно учнів у них: 2015/2016 н. р. – 58 закладів (6,4 тис. учнів), 2016/2017 н. р. – 71 (7,9 тис. учнів).
На 7 відсотків (з 5,3 тис. до 5,7 тис.) збільшилася кількість учнів з особливими потребами, для яких навчально-виховний процес організовано в спеціальних класах загальноосвітніх шкіл за місцем проживання дітей.
Стійка оптимізація закладів інституційного виховання, насамперед, зумовлена впровадженням інклюзивного навчання та збільшенням кількості дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються у спеціальних класах загальноосвітніх навчальних закладів.
Сучасна державна політика, нормативно-правові зміни сприяють формуванню нової суспільної філософії щодо дітей та дорослих з особливими потребами.
Завдяки створеним умовам щороку зростає кількість дітей з особливими потребами, які навчаються в інклюзивних класах загальноосвітніх навчальних закладів. Так, у 2016/2017 навчальному році в інклюзивних класах навчаються 4180 учнів, що на 53,6 відсотка (або на 1460 учнів) більше порівняно з 2015/2016 навчальним роком (2720 учнів).
З метою забезпечення кваліфікованої допомоги в засвоєнні навчального матеріалу учнями з особливими освітніми потребами в інклюзивних класах загальноосвітніх навчальних закладів у 2016/2017 навчальному році до штатних розписів уведено 1825 посад асистентів учителя (у 2015/2016 навчальному році – 994 посади).
Надзвичайно проблемним залишається питання непристосованості інфраструктури до особливих потреб осіб з інвалідністю: недоступність або дуже обмежена доступність від загальної кількості навчальних закладів, будівель житлових приміщень, лікувально-профілактичних, реабілітаційних установ, об’єктів соціального призначення.
За статистичними даними у 2016/2017 н. р. із загальної кількості загальноосвітніх навчальних закладів 16395 доступні лише до першого поверху – 12652 (77,2 відсотка), доступні до другого поверху 69 закладів (0,4 відсотка), доступні до третього поверху – 22 заклади (0,13 відсотка), до четвертого і наступних поверхів доступними є лише 11 будівель загальноосвітніх навчальних закладів.
Для прикладу: у місті Києві із 463 загальноосвітніх навчальних закладів доступними до першого поверху є лише 155 (33,4 відсотка), у Львівській області з 1339 загальноосвітніх навчальних закладів доступними до першого поверху є лише 577 (43 відсотка) у Тернопільській області із 820 загальноосвітніх навчальних закладів доступними до першого поверху є 439 (53,5 відсотка).
Проведена конструктивна робота щодо доступності навчальних закладів для дітей з особливими освітніми потребами у Хмельницькій області – 99 відсотків, закладів є доступними до першого поверху, Чернівецькій – 98,5 відсотків, Рівненській області – 97,8 відсотків.
КІЛЬКІСТЬ ДІТЕЙ, ЯКІ НАВЧАЮТЬСЯ У СПЕЦІАЛЬНИХ КЛАСАХ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ
КІЛЬКІСТЬ ДІТЕЙ, ЯКІ НАВЧАЮТЬСЯ В ІНКЛЮЗИВНИХ КЛАСАХ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ
ІНФОРМАЦІЯ ПРО КІЛЬКІСТЬ ДІТЕЙ, ОХОПЛЕНИХ ІНКЛЮЗИВНИМ НАВЧАННЯМ
№ | Назва областей | 2014/2015 н.р. | 2015/2016 н.р. | 2016/2017 н.р. |
1 |
Вінницька | 31 | 42 | 113 |
2 |
Волинська | 145 | 156 | 268 |
3 |
Дніпропетровська | 152 | 168 | 237 |
4 |
Донецька | 0 | 81 | 108 |
5 |
Житомирська | 83 | 158 | 260 |
6 |
Закарпатська | 74 | 108 | 151 |
7 |
Запорізька | 57 | 66 | 147 |
8 |
Івано-Франківська | 5 | 13 | 54 |
9 |
Київська | 232 | 287 | 443 |
10 |
Кіровоградська | 58 | 99 | 188 |
11 |
Луганська | 9 | 12 | 35 |
12 |
Львівська | 97 | 62 | 149 |
13 |
Миколаївська | 33 | 39 | 32 |
14 |
Одеська | 92 | 99 | 118 |
15 |
Полтавська | 176 | 200 | 266 |
16 |
Рівненська | 86 | 109 | 197 |
17 |
Сумська | 37 | 42 | 72 |
18 |
Тернопільська | 44 | 31 | 68 |
19 |
Харківська | 24 | 24 | 33 |
20 |
Херсонська | 116 | 110 | 154 |
21 |
Хмельницька | 212 | 209 | 227 |
22 |
Черкаська | 56 | 54 | 135 |
23 |
Чернівецька | 8 | 130 | 169 |
24 |
Чернігівська | 56 | 76 | 112 |
25 |
м. Київ | 282 | 345 | 444 |
|
Усього | 2165 | 2720 |
4180 |
КІЛЬКІСТЬ ІНКЛЮЗИВНИХ, СПЕЦІАЛЬНИХ КЛАСІВ ТА ДІТЕЙ В НИХ У РОЗРІЗІ РЕГІОНІВ (2016/2017 Н. Р.)
Назва області |
№ |
ЗНЗ з інклюзивним навчанням |
Кількість інклюзивних класів | Кількість учнів в інклюзивних класах | Уведено асистентів вчителів | ЗНЗ із спеціальними класами | Кількість спеціальних класів при ЗНЗ | Кількість учнів у спеціальних класах ЗНЗ |
Кількість учнів у спеціальних класах при школах-інтернатах |
Вінницька |
1 |
62 |
94 |
113 |
57 |
1 |
1 |
5 |
0 |
Волинська |
2 |
143 |
213 |
268 |
88 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Дніпропетровська |
3 |
76 |
154 |
237 |
123 |
21 |
90 |
1307 |
724 |
Донецька |
4 |
14 |
34 |
108 |
4 |
4 |
15 |
277 |
0 |
Житомирська |
5 |
137 |
241 |
260 |
244 |
3 |
9 |
109 |
0 |
Закарпатська |
6 |
82 |
130 |
151 |
116 |
8 |
20 |
131 |
33 |
Запорізька |
7 |
45 |
75 |
147 |
52 |
25 |
88 |
1039 |
263 |
Івано – Франківська |
8 |
42 |
52 |
54 |
47 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Київська |
9 |
148 |
301 |
443 |
291 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Кіровоградська |
10 |
87 |
112 |
188 |
18 |
4 |
19 |
213 |
96 |
Луганська |
11 |
14 |
26 |
35 |
20 |
1 |
2 |
15 |
0 |
Львівська |
12 |
52 |
101 |
149 |
55 |
4 |
9 |
91 |
52 |
Миколаївська |
13 |
17 |
27 |
32 |
28 |
7 |
22 |
237 |
50 |
Одеська |
14 |
38 |
70 |
118 |
38 |
2 |
14 |
127 |
0 |
Полтавська |
15 |
105 |
202 |
266 |
138 |
2 |
14 |
152 |
20 |
Рівненська |
16 |
98 |
149 |
197 |
80 |
3 |
8 |
52 |
0 |
Сумська |
17 |
24 |
44 |
72 |
21 |
1 |
1 |
5 |
0 |
Тернопільська |
18 |
21 |
42 |
68 |
34 |
3 |
25 |
273 |
273 |
Харківська |
19 |
8 |
20 |
33 |
6 |
1 |
1 |
6 |
0 |
Херсонська |
20 |
51 |
101 |
154 |
36 |
13 |
75 |
829 |
108 |
Хмельницька |
21 |
57 |
150 |
227 |
55 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Черкаська |
22 |
71 |
116 |
135 |
42 |
2 |
2 |
17 |
0 |
Чернівецька |
23 |
31 |
60 |
169 |
52 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Чернігівська |
24 |
62 |
90 |
112 |
80 |
6 |
18 |
199 |
29 |
м. Київ |
25 |
33 |
111 |
444 |
100 |
15 |
57 |
585 |
0 |
Усього |
1518 |
2715 |
4180 |
1825 |
126 |
490 |
5669 |
1648 |
Завдяки об’єднанню зусиль місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування вдалось створити сприятливі умови для відкриття і функціонування інклюзивних груп в закладах дошкільної освіти України.
ІНКЛЮЗИВНІ ГРУПИ В ЗАКЛАДАХ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ (СТАНОМ НА 01.01.2017 Р.)
Рік | Кількість груп | Чисельність в них дітей |
2016 | 116 | 1 774 |
2017 | 275 | 4 731 |
ОКРЕМІ КАТЕГОРІЇ ДІТЕЙ, ЯКІ ВИХОВУЮТЬСЯ В ЗАКЛАДАХ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ (СТАНОМ НА 01.01.2017 Р.)
- 8 тис. 892 дитини з інвалідністю;
- 3 тис. 705 дітей-сиріт та дітей, які позбавлені батьківського піклування;
- 38 тис. 322 дитини, потерпілі від наслідків Чорнобильської катастрофи.
ГРУПИ КОМПЕНСУЮЧОГО ТИПУ В ЗАКЛАДАХ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ (СТАНОМ НА 01.01.2017 Р.)
Тип групи компенсуючого типу | Кількість груп | Чисельність в них дітей |
Спеціального призначення | 4 137 | 65 606 |
Санаторні групи | 1 386 | 31 047 |