Круглий стіл «Впровадження інклюзивної освіти в місті Києві в умовах сучасних реформ»

в_дкриття15 березня 2016 року в Інституті післядипломної педагогічної освіти (ІППО) відбувся Круглий стіл «Впровадження інклюзивної освіти в місті Києві в умовах сучасних реформ». Захід був організований Департаментом освіти і науки, молоді та спорту виконавчого органу Київської міської ради спільно з Науково-методичним центром інклюзивної освіти ІППО та Київською психолого-медико-педагогічною консультацією (КПМПК).

учасникиУ заході взяли участь заступники начальників управлінь освіти районних у місті Києві державних адміністрацій з питань дошкільної та загальної освіти, спеціалісти з питань інклюзивної освіти районних у місті Києві державних адміністрацій, представники науково-методичних центрів/кабінетів районних у місті Києві державних адміністрацій, та представники психолого-медико-педагогічних консультацій районних управлінь освіти.

Метою Круглого столу було обговорення основних проблем на шляху впровадження інклюзивної освіти в м.Києві в умовах сучасних реформ, зокрема в умовах децентралізації управління та необхідності підвищення координації ресурсів.

На початку Круглого столу з привітальним словом виступив Кочерга О.В., заступник директора Інституту післядипломної педагогічної освіти з навчально-методичної роботи, який коротко зазначив про сучасні зміни у процесі підвищення кваліфікації педагогів та наголосив на проблемі координації зусиль, як на горизонтальному рівні, так і на вертикальному, у процесах впровадження та управління інноваційними проектами, зокрема в процесі розвитку інклюзивної освіти.

Софій Н.З., завідувачка Науково-методичного центру інклюзивної освіти, розповіла про основні результати роботи Центру з питань підготовки педагогів до роботи в інклюзивному навчальному середовищі та створення електронної бази даних ресурсів у місті Києві (www.inclusivedatabase.com.ua). Серед існуючих викликів Н.З.Софій наголосила на відсутності окремих відповідальних осіб, які могли б відповідати за розвиток інклюзивної освіти на рівні навчальних закладів та районних управлінь освіти. Саме ці особи мають забезпечувати інформацію про кількість дітей з особливими освітніми потребами та їх додаткові потреби у навчанні, надавати консультації батькам дітей з особливими освітніми потребами, співпрацювати з установами сфери охорони здоров’я та соціального захисту. Для прикладу Н.З.Софій навела досвід Великобританії, а саме роботу координаторів з питань роботи з дітьми з особливими освітніми потребами, які можуть працювати у кожному навчальному закладі, або надавати свої послуги кільком навчальним закладам. Н.З.Софій також підкреслила, що така співпраця є особливо важливою в умовах створення опорних шкіл, які повинні забезпечувати умови для інклюзивного навчання.

О.М.ПоляковаУ своєму виступі Полякова О.М., завідувачка Київської психолого-медико-педагогічної консультації (КПМПК), коротко зазначила про особливості досвіду роботи Київської ПМПК з початком розвитку інклюзивної освіти; основні результати анкетування педагогічних працівників, які працюють в умовах інклюзивного навчання; а також рекомендації щодо підвищення ефективності подальшого впровадження інклюзивної освіти. Зокрема, О.М.Полякова зазначила: «… потрібно усвідомити, що успіх у впровадженні інклюзивної освіти залежить від узгодженої, злагодженої роботи тандему: районного управління освіти та методичної служби, до якої входять і районні ПМПК.» О.М.Полякова також зазначила, що на сьогодні районні та міська ПМПК виконують такі функції, як супровід та підтримка дітей з особливими освітніми потребами, інформаційна, консультативна та просвітницька діяльність. Водночас, не вистачає забезпечення управлінських функцій: робота з навчальними закладами щодо формування їхньої готовності прийняти дитину з особливими освітніми потребами, організація міжвідомчої підтримки та ін.

Н.В.ЗаєрковаПро особливості підготовки педагогів до роботи в інклюзивному навчальному середовищі розповіла Н.В.Заєркова, методист НМЦ інклюзивної освіти. Н.В.Заєркова зазначила, що така підготовка відбувається як в курсовий, так і в міжкурсовий періоди. Основними видами роботи з педагогами в міжкурсовий період є організація Школи інклюзивної освіти, цільова робота з педагогами, які працюють з дітьми із синдромом Дауна та дітьми з розладами аутичного спектру; надання наставницької підтримки. Серед основних напрямів роботи з педагогами в курсовий період Н.В.Заєркова відзначила необхідність включення обов’язкового модуля з інклюзивної освіти у всі програми підвищення кваліфікацій, а також забезпечення різних тренінгів за вибором педагогів. Однією з важливих пропозицій стала пропозиція проводити методичні об’єднання координаторів, відповідальних за розвиток інклюзивного навчання у кожному районі м.Києва.

У своєму завершальному слові О.В.Бохно, начальник управління дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти Департаменту освіти і науки, молоді та спорту, наголосила на важливості активнішої роботи районних управлінь освіти, як з навчальними закладами, так і з батьками дітей з особливими освітніми потребами. О.В.Бохно зазначила, що в умовах перехідного періоду, районні управління освіти мають надавати батькам інформацію про стан забезпечення корекційної складової навчального процесу у тому чи іншому навчальному закладі, для більш компетентного прийняття рішення; кожен район має відпрацювати свій механізм координації та забезпечення додатковими ресурсами для задоволення додаткових потреб дітей у навчанні. О.В.Бохно також нагадала про основні нормативно-правові документи, що були розроблені на підтримку впровадження інклюзивної освіти, зокрема лист Міністерства освіти і науки України по співпрацю між інклюзивними та спеціальними навчальними закладами[1].

[1] Лист Міністерства освіти і науки України «Про організаційно-методичні засади забезпечення права на освіту дітям з особливими освітніми потребами» №1/9 – 539 від 0808.2013р.

Програма круглого столу «Впровадження інклюзивної освіти в місті Києві в умовах сучасних реформ»

Залишити відповідь